fredag den 1. marts 2013

Hønsestrik

I søndags var jeg med gode "strikkekammerater" til foredrag på Kunstcenter Silkeborg Bad. Ca. 120 strikkende og interesserede (mest kvinder) mødte op.

Der var Hønsestrik på programmet - oprørsstrik fra 70'erne. Oprør mod strikkenormer, oprør mod samfundsuordenen - primært, den mandsdominerede.

Desværre kan jeg ikke lige finde billedet af min egen kortærmede bluse i bulgarsk bomuld fra dengang. Desuden strikkede jeg i samme periode også en herresweater og en drengesweater i brune nuancer i noget vældig fluffy uld. Heller ingen billeder, men bøgerne af Kirsten Hoffstätter har jeg da endnu.

En amerikansk strikkedesigner har opdaget hønsestrikken i DK. Hun har genoptaget traditionen, designet 25 sweatre, som så er strikket af danske kvinder.
Sweatrene "bor" nu i Sverige hos 25 medarbejdere i et firma :-)
I dagens anledning var 25 deltagere iført de fine trøjer...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar