mandag den 12. december 2011

Opskrift på hæklet topstjerne


Ullas hæklede topstjerne



  Ulla Skov Jensen (ullaskovjensen.blogspot.com)

(du må gerne bruge opskriften, men ikke sælge den, eller udgive den for at være din egen)

Hvidt hæklegarn nr. 5 (f.eks.  fra Hjertegarn)
Hæklenål nr. 2
Topstjerne af ståltråd (i opskriften har jeg brugt én fra Kvickly)
Lille stoppenål

Forkortelser:
M                  maske
lm                 luftmaske
km                kædemaske
stm               stangmaske
omg              omgang
*  *                gentag hvad der står mellem de to *



1. omg
hækl 5 lm, saml dem i en cirkel med 1 km

2. omg
hækl 3 lm (= 1. stm), 2 stm i cirklen, 3 lm, herefter 4 gange *3 stm, 3 lm*, slut omg med 1 km i 3. lm fra begyndelsen af omg

3. omg
hækl km i stm hen til åbningen + 1 km i åbningen (her dannes nu en af stjernens spidser).  I åbningen hækles 3 lm (= 1. stm), 3 stm, 3 lm, 4 stm, herefter 4 gange *4 stm, 3 lm, 4 stm* i  de 4 andre åbninger, slut omg med en km i 3. lm

4. omg
hækl km i stm hen til åbningen + 1 km i åbningen, i åbningen hækles 3 lm (= 1. stm), 3 stm, 3 lm, 4 stm,  spring 2 stm over, hækl 2 stm i samme m, herefter 4 gange *spring 4 stm over, hækl 2 stm i samme m, 4 stm, 3 lm 4 stm i hjørneåbning, spring 2 stm over, hækl 2 stm i samme m*, spring 4 stm over, hækl 2 stm i samme m , slut omg. med 1 km i 3. lm

(bemærkning: dér hvor 4 stm springes over dannes indhakkene i stjernen)

5. omg
hækl km i stm hen til åbningen + 1 km i åbningen, i åbningen hækles 3 lm (= 1. stm), 3 stm, 3 lm, 4 stm,  spring 2 stm over, hækl 2 stm i samme m, spring 2 stm over, hækl 2 stm i næste åbning,  herefter 4 gange *spring 4 stm over, hækl 2 stm i samme åbning, spring 2 stm over, hækl 2 stm i samme m,  spring 2 stm over , 4 stm, 3 lm 4 stm i hjørneåbning, spring 2 stm over hækl 2 stm i samme m,  spring 2 stm over, hækl 2 stm i åbning *, spring 4 stm over,  hækl 2 stm i samme åbning, spring  2 stm over, hækl 2 stm i samme m,  slut omg. med 1 km i 3. lm

6., 7. 8…… omg
hækles som 5. omg, men der øges med antallet af m (2 stm i hver åbning) i takt med den øgning, der opstår i hjørnerne

afsluttende omgang:
hækl fm hele vejen rundt om stjernen

Ovenfor viste eksemplar ”rummer” 10 omgange.

Der hækles 2 ens stykker.

Stjernen bliver pænest, hvis den er lidt rigelig stram, når den skal monteres.
Montering:
Hæft ender.
Saml de to hæklede stykker (med retten udad) omkring ”skelettet” af ståltråd. Brug evt. sikkerhedsnåle i spidser og indhak.
Sy dem nu sammen med hæklegarn og hæft ender.

5 kommentarer:

  1. Den er bare så fin. Tror ikke jeg når mere juleting i år (læs lyst) men jeg vil printe opskriften ud og tage den frem næste år. Så tak for den.

    SvarSlet
  2. Hold da op hvor er de flotte, og en smart idé. Dem må jeg da prøve på et tidspunkt (kan nok ikke nå det inden jul i år hi hi). Tak fordi du deler opskriften.

    SvarSlet
  3. Hvor stor bliver denne stjerne?

    SvarSlet
  4. Så super - Den skal afprøves før jul :) Mange tak :)

    SvarSlet
  5. Hei. Kjempefin stjerne, prøver meg på den, men jeg får det ikke til å stemme på omg 5. Slik som jeg tolker det så skal jeg hoppe over (f.eks der det står spring 2 stm over), og jeg teller at jeg skal hoppe over totalt 12 staver, men jeg har jo bare 12 staver mellom hjørnene der jeg skal hekle 4 stm + 3 lm + 4 stm, som betyr at jeg ikke har staver å hekle i før hjørnet.

    Er det noe jeg misforstår? Takk.

    SvarSlet