torsdag den 25. april 2013

Free Style sjal

Sidste weekend vandt og vandt jeg grønne garner op i lange baner. Kors for en gang støv det leverede på mit rum!
Uld i mange afskygninger, silke, sarisilke, det hele med og uden farveskift.

Nu er jeg så i gang med et freestyle sjal efter eget design. Designet er konstrueret, så det danner en aflang, flad form.

Fremgangsmåde
Pind 5,5
Strikkeopslå 7 m.
(strik alle kantmasker)
Strik 5 pinde r.

Udtagninger som følger...

(drejet r i lænken betyder, at den skal laves i lænken før næste m)

6. - 8. p: 1 r, 1 dr. udt. i lænken , herefter r indtil sidste m, 1 dr. udt. i lænken , 1 r.
Tæl m på pinden og vær klar til at placere maskemarkører på hver side af de 3 miderste m.

9. p (retside): 1 r, 1 dr.  udt. i lænken , herefter ret til maskemarkør, 1 dr. udt. i lænken før markør1, 3 ret, 1 dr. udt. i lænken efter markør2, herefter r indtil sidste m, 1 dr. udt. i lænken, 1 r.

10. p (vrangside): 1 r, 1 dr. udt. i lænken, 3 r, herefter vr til de sidste 4 m, som strikkes 3 r, 1 dr. udt. i lænken, 1 r.

 (De 5 første og de 5 sidste masker danner retstrikket kant, de 3 midterste glatstrikket "bjælke". Den øvrige del af retsiden er glatstrikket)

Gentag 9. og 10. pind til ønsket højde.

Bemærkninger
  • skift farve efter ønske
  • strik af og til mønstre, huller osv. i den glatstrikkede flade, for at følge en garnkvalitets særlige egenskaber eller bryde ensformigheden (frihold kanter og bjælke for dette...)
  • tilstrik evt. en kant på sjalet efter afslutning




1 kommentar:

  1. DEt lyder spændende
    jeg glæder mig til at
    se det færtige resultat

    SvarSlet